Trash Monday: DIE-IN Groningen

English follows under the Dutch part

Trash Monday: Wie betaalt de prijs voor Black Friday? Op Trash Monday staan we stil bij de negatieve gevolgen van Black Friday. Black Friday is een marketing tactiek die de consument stimuleert om nog meer onnodige dingen te kopen dan we al hebben. Consumptiegoederen worden voor een te lage prijs verkocht. Consumentisme oefent druk uit op onze planeet en draagt bij aan moderne slavernij. Deze gevolgen zijn niet direct zichtbaar voor ons als consument en wegen vaak niet mee in ons besluit om te kopen. De vorige week gekochte goederen zijn het afval van vandaag. Veel goederen eindigen op straat, in de oceaan en op verbrandingsstapels.

Wij doen maandag eveneens een beroep op bedrijven, merken en de overheid om niet langer winst prioriteit te geven boven mensen en planeet.

DE START
– Draag gekleurde kleding
– Paraplu, het liefst een opvallende
De ACTIE: WAT KUN JE VERWACHTEN: We lopen in kleur en met paraplu over de Vismarkt en vallen (wanneer het weer ons toelaat) tijdens het luchtalarm ‘dood’ neer. Onze boodschap staat op spandoeken, dus we voeren actie in stilte. Onze actie wordt versterkt door een Bruid en Bruidegom die ons voorop gaan. Zij symboliseren de verbinding tussen consumentisme en de negatieve gevolgen ervan.
– Houdt 1,5 m afstand
– De actie wordt gefilmd
– Draag een mondkapje als je dit prettig vindt, maar ook als je niet herkend wilt worden op foto’s/video’s
– We lopen achter het bruidspaar aan
Na Afloop: De actie is van korte duur. Na de actie kun je je dagelijkse bezigheden voortzetten. Voel je vrij om je ervaringen met anderen uit te wisselen.

In English:

Trash Monday: Who pays the price for Black Friday? During Trash Monday we reflect upon the damage Black Friday inflicts on our globe. Black Friday is a marketing tactic that encourages consumers to buy (more) unnecessary things. Consumer goods are sold too cheaply. Also, consumerism pressures the well-being of our planet and contributes to modern slavery. These consequences are not immediately visible to us as a consumer and often don’t play a role in our purchase decision. The goods bought last week are today’s Trash. Many goods end up on the streets, in the ocean and in incineration piles.
On Monday we appeal to companies, brands, and the government to stop putting profit before people and the planet.

The start
– Wear colourful clothes
– Bring a (showy) umbrella

What to expect? In colour and with our umbrella we cross the Vismarkt before the alarm goes off at 12.00H. At the moment of the alarm, we drop dead (weather permitting). We carry our messages on protest materials and it’s written on a banner, so we remain quiet. Our action is enhanced by a bride and groom leading the way. They symbolize the connection between consumerism and its negative consequences.
– Keep 1,5m distance from each other
– Our action will be filmed
– Wear a (mouth) mask if you don’t want to be recognized (on camera) or just because you want to.
– We follow the Bride and Groom.
Afterwards: It’s a short action. After the action, you can continue your daily activities. Feel free to share your experiences with others.

Details
Date:

december 6

Time:

11:50

Evenement Categorie:

Actie, Meeting

Organisator

Extinction Rebellion Groningen

Email: xrgroningen@protonmail.com
Locatie

Vismarkt

Groningen, Nederland, 9711

MEE DOEN?

Sluit je aan bij de duizenden mensen die zinvolle actie ondernemen met Extinction Rebellion. Wie je ook bent of hoeveel tijd je ook hebt, er is een plek voor jou binnen onze beweging.

Sluit je aan bij XR