
Extinction Rebellion ‘kampeert’ bij hoofdkantoor KLM als protest tegen frequent flyer-programma Flying Blue
Rebellen eisen dat KLM onmiddellijk stopt met veelvliegprogramma
Vandaag zijn zo’n vijftig actievoerders van Extinction Rebellion het terrein van het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen binnengedrongen. Ze hebben een kampeerterrein ingericht op de oprit. Met deze vreedzame vakantie-actie protesteert XR tegen het frequent flyer programma Flying Blue waarmee KLM midden in de mondiale klimaatcrisis buitensporig vliegen blijft promoten, normaliseren en belonen. De actievoerders blijven tot KLM stopt met de perverse veelvliegpromotie.
Het idee dat vliegen ‘gewoon’, ‘leuk’ of ‘onmisbaar’ is voor een fijne, avontuurlijke of relaxte vakantie is achterhaald, daarom heeft een groep rebellen van Extinction Rebellion vandaag het hoofdkantoor van KLM als ‘vakantiebestemming’ gekozen. Woordvoerder Roos Mulder: “Het wordt hoog tijd dat KLM stopt met leugenachtige greenwashing en zich daadwerkelijk gaat inzetten om de CO2-uitstoot te verminderen. Een eenvoudige eerste stap is per direct stoppen met het frequent flyer programma Flying Blue. Zolang dat niet gebeurt, vieren wij onze vakantie op het terrein van het KLM Hoofdkantoor.” Beeldmateriaal in de bijlagen.
Stop met het belonen van meest vervuilende veelvliegers
Eén procent van de wereldbevolking veroorzaakt vijftig procent van de uitstoot door vliegen.[1] Dat KLM door middel van frequent flyer programma, Flying Blue, deze groep extreem vervuilende passagiers aanspoort om nóg meer te vliegen en beloont met gratis vluchten en andere extra’s, is midden in een escalerende klimaatcrisis niet te verantwoorden.
Op 26 juli beweerde het hoofd duurzaamheid van KLM nog in de Volkskrant dat ‘mensen nou eenmaal willen vliegen’. [2] De groei van de luchtvaart is echter geen natuurverschijnsel, maar wordt bewust aangejaagd met marketing, zoals frequent flyer programma’s. Onnodig reizen wordt hiermee gestimuleerd; ‘members’ maken extra vluchten om een ledenstatus te bereiken of te behouden.
KLM weigert realiteit klimaatcrisis onder ogen te zien
Ondanks toenemende maatschappelijke druk weigert KLM de realiteit van de klimaatcrisis onder ogen te zien. Doorberekening van het ‘klimaatplan’ van KLM laat zien dat het bedrijf in 2030 méér CO2 zal uitstoten in plaats van minder.[3]
KLM probeert de aandacht hiervan af te leiden met praatjes over ‘schoner’ vliegen met ‘technologische oplossingen’, maar duidelijk is dat dit de uitstoot veel te weinig en veel te langzaam vermindert. De oplossing die wel direct effect heeft, is het aantal vluchten verminderen. Het terugdringen van het aantal vliegkilometers door veelvliegers is de meest efficiënte en eerlijke manier om de CO2-uitstoot van de luchtvaart terug te dringen.
‘I came here without flying’
Marketing en reclame zorgen ervoor dat vliegen een normale bezigheid lijkt, terwijl de gevolgen ervan desastreus zijn. De echte prijs van vliegen wordt niet betaald door frequent flyers, maar door de hele wereld, voornamelijk door mensen die in het Mondiale Zuiden wonen.
Om tegenwicht te bieden aan de alomtegenwoordige vliegpromotie van onder andere KLM, verzamelt de campagne “Stop flying blue” deze zomer alternatieven. Kaarten met de tekst ‘I came her without flying’ zijn verspreid door heel Nederland. Met deze kaarten nodigden we mensen uit hun slow travel ideeën op te sturen. Inmiddels zijn er al tientallen vakantiefoto’s gedeeld op sociale media. [4]
Acties tegen frequent flyer programma
XR voert sinds begin 2024 op verschillende manieren actie tegen het frequent flyer programma van KLM. [5] Er zijn onder andere brieven en ingezonden stukken gestuurd, er is ‘frequent geflyerd’, er is een petitie [6] gestart en er zijn vele demonstraties op Schiphol en andere locaties gehouden.
Rechtszaak XR versus Schiphol
Na de twaalfde vreedzame demonstratie op Schiphol kregen 36 klimaatactivisten toegangsverboden van vijf en tien jaar opgelegd door Schiphol. Dit is een gevaarlijke onderdrukking van het demonstratierecht en een disproportionele beperking van de bewegingsvrijheid. [7] De rechtszaak hierover is binnenkort.
Bronnen en links
[1] https://www.volkskrant.nl/economie/ik-geloof-niet-dat-wanneer-wij-als-klm-meer-betalen-voor-onze-kerosine-of-emissies-er-minder-uitstoot-is~b6a137f8/
[2]https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959378020307779
[3] https://pure.buas.nl/en/publications/evaluation-of-klms-climate-plan
[4] https://www.instagram.com/xr_travel_agency
[5] https://xrluchtvaart.nl/wat-hebben-we-tot-nu-toe-gedaan
[6] https://actie.degoedezaak.org/petitions/klm-stop-het-perverse-spaarprogramma-flying-blue
[7] https://www.parool.nl/columns-opinie/opinie-dat-schiphol-xr-demonstranten-tien-jaar-de-toegang-ontzegt-om-protest-tegen-veelvliegen-is-een-aanval-op-het-demonstratierecht~b1e77a4f/?referrer=https%3A%2F%2Fxrluchtvaart.nl%2F