
Extinction Rebellion giet olie door fastfashionwinkel
Activisten van Just Stop Fast Fashion verspreiden nep-olie over de vloer van The Sting in Arnhem en eisen dat fast fashion verdwijnt.
In de middag van 9 augustus gieten rebellen enkele tientallen liters ‘olie’ uit bij de ingang van The Sting. Klanten die naar binnen willen, moeten door een zwarte olie-achtige substantie stappen. Als ze dat doen, helpen ze mee de winkel smeriger te maken.
The Sting House of Brands B.V. vernietigt de planeet
De fastfashionindustrie is verantwoordelijk voor 8% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot. Dat is vergelijkbaar met de totale uitstoot van de Europese Unie. Het grootste deel van die uitstoot komt doordat steeds meer polyester gebruikt wordt. Deze stof wordt gemaakt van olie.
The Sting House of Brands is het moederbedrijf van onder andere The Sting, Costes en Cotton Club. Volgens het jaarverslag 2023 steeg de omzet van de winkels met bijna 11 procent en onderaan de streep was er een winst van 12,8 miljoen euro. (1) Daarmee zijn ze een van de grotere spelers in de fastfashionindustrie in Nederland.
Geen schade aan winkel, goederen of publiek
De ‘olie’ is een mix op basis van plantaardige ingrediënten en is makkelijk uitwasbaar. De rebellen delen flyers uit waarin uitgelegd wordt dat met de actie niet de winkel, de goederen of het publiek beschadigd worden: de olie is symbolisch. “Dat klanten door deze actie minder kopen, en The Sting daardoor minder verdient, is wél de bedoeling,” zegt woordvoerder Emile Sprenger. De actie richt zich niet tegen het winkelend publiek. In de ogen van de actievoerders wordt de klimaatcrisis aangevoerd door bedrijven en overheden, niet door consumenten en burgers, en ligt dus ook daar de verantwoordelijkheid voor de oplossing. Overproductie, de spil waarop de fastfashionindustrie draait, heeft ertoe geleid dat er nu genoeg kleren op de wereld zijn voor de komende zes generaties, en een steeds groter deel daarvan is van polyester gemaakt. “We horen wel eens mensen zeggen: ‘Nou, dan koop je toch gewoon niet bij de The Sting?’. Maar dat is volkomen ten onrechte de schuld in de schoenen van de consument schuiven die door bestoking met reclames en andere verslavende middelen gemiddeld 50 kledingstukken per jaar koopt. Het is victimblaming,” aldus Sprenger.
Zelfverdediging
Just Stop Fast Fashion (JSFF) ziet de actie als zelfverdediging. “Bedrijven als The Sting versnellen ons uitsterven,” staat te lezen op de flyer. Die boodschap is niet alleen aan deze winkel of dit bedrijf gericht, zoals blijkt uit de eis in de flyer: “dat The Sting en alle andere fastfashionbedrijven onmiddellijk stoppen met het produceren van kleding, of overstappen op een duurzaam alternatief, zoals het verkopen van tweedehandskleding of het recyclen van 100% van de materialen voor nieuwe kleding.”
Sprenger licht toe: “Dit bedrijf bedreigt onze levens en die van de mensen van wie wij houden. Als we bedrijven als The Sting House of Brands hun gang laten gaan, betekent dat het einde van het leven op aarde. Fast Fashion moet gewoon stoppen.”
Eis
Na vergelijkbare acties het afgelopen jaar in onder andere Hoofddorp en Den Haag voert de actiegroep nu ook actie in het oosten van het land. Ze willen op deze manier aandacht vragen voor de noodzaak om anders te gaan denken over kleding en mode. “Onze eis aan de overheid is dat ze erkennen dat fast fashion een fossiele industrie is, en net als de andere fossiele industrieën aan banden gelegd moet worden, ten behoeve van het behoud van het leven op aarde,” legt Sprenger uit.
Wat is Just Stop Fast Fashion?
JSFF is een actiegroep die zich met vreedzame directe actie richt op de vernietigende fastfashionindustrie, en daarbij sabotage niet schuwt. De groep werkt binnen de kernwaarden en uitgangspunten van Extinction Rebellion, maar laat zich in hun acties inspireren door de methoden van Just Stop Oil. Acties van JSFF richten zich op economische schade in de hoop dat de strijd in de rechtbank voortgezet kan worden.
Bronnen:
[1] https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5483761/bedrijf-achter-sting-costes-en-cotton-club-maakt-weer-winst