Extinction Rebellion en Fossielvrij NL slaan handen ineen: Rijks, zeg NEE tegen ING
Liefhebbers van het Rijks roepen op sponsorrelatie met ING te verbreken
Extinction Rebellion en Fossielvrij NL trekken samen op met een LinkedIn-actie op woensdag 11 juni. In een video delen liefhebbers van het Rijks, waaronder actrice Sigrid ten Napel en directeur van Fossielvrij NL Renske Wienen, hun mooiste Rijks-herinneringen en vertellen waarom het zo belangrijk is dat het Rijks de sponsorrelatie met ING verbreekt. Ook roepen zij mensen die invloed hebben op die besluitvorming bij het Rijks, zoals de medewerkers, patronen, de raad van bestuur en mensen in de culturele sector, op zich uit te spreken tegen de sponsorrelatie. Meer dan 600 bezorgde burgers hebben al laten weten de oproep te steunen.
Woordvoerder Let de Jong: “ING is de grootste Nederlandse financier van de fossiele industrie en daarmee medeverantwoordelijk voor klimaatrampen. Door de rechtszaak van Milieudefensie en acties van bewegingen zoals Extinction Rebellion zijn gelukkig steeds meer mensen op de hoogte van ING’s misdadige fossiele beleid. De publieke opinie is in een rap tempo aan het veranderen. De hoogste tijd dus voor het Rijks om de juiste keuze te maken en te breken met ING.”
DeSmog-onderzoek laat zien: fossiele sponsoring is strategie
Recent onderzoek van DeSmog laat zien dat de fossiele industrie sponsoring van culturele instellingen bewust inzet om de urgentie van de klimaatcrisis in twijfel te trekken en klimaatbeleid te vertragen.[1] Het ging hierbij om een onderzoek uitgevoerd door het Amerikaanse Congres, maar er is geen reden om aan te nemen dat fossiele bedrijven, zoals ING in Nederland, er een andere motivatie op nahouden. Dat het Rijksmuseum zich hiervoor laat lenen is niet alleen onbegrijpelijk maar ook laakbaar. ING probeert zijn misdadige fossiele beleid achter onze mooiste schilderijen te verstoppen. Het Rijks moet dit geen minuut langer toestaan!
Musea verbreken fossiele sponsorrelaties
De film is niet bedoeld om het Rijks en de mensen die eraan verbonden zijn te schaden of te schande te maken, maar juist om het Rijks de kracht, overtuiging en kennis te geven om met ING te breken. Musea wereldwijd hebben al massaal de banden verbroken met fossiele bedrijven. Het Van Gogh museum bijvoorbeeld, verbrak in 2018 de sponsorrelatie met Shell. Het Mauritshuis, het Concertgebouw, NEMO en Rijksmuseum Boerhave volgden niet lang daarna.[2] Recent heeft het EYE Filmmuseum de banden verbroken met KLM.[3] Het verbreken van de sponsorrelatie van het Rijks met ING past in deze positieve trend. De tijd dat het ‘normaal’ was om je te laten sponsoren door bedrijven die klimaatmisdaden begaan is voorbij.
Bronnen
[1] https://www.desmog.com/2025/05/20/revealed-now-theres-proof-that-the-fossil-fuel-industry-uses-cultural-sponsorships-to-block-climate-action/#document/p8/a2565053
[2] https://www.fondsenwerving.nl/verdieping/artikel/2024/07/16/dilemma-s-en-afwegingen-fossiele-sponsors-in-de-culturele-sector
[3] https://www.fondsenwerving.nl/nieuws/bericht/2024/02/05/Eye-Filmmuseum-neemt-niet-langer-sponsoring-aan-van-KLM