Extinction Rebellion en Scientist Rebellion blokkeren luchtvaartlobby evenement en eisen krimp luchtvaart
Luchtvaart moet uitstoot per direct drastisch verminderen
Vandaag, op woensdag 3 april vanaf 16:15, heeft Extinction Rebellion (XR) samen met Scientist Rebellion (SR) een groot luchtvaartlobby evenement [1] geblokkeerd voor het ook maar begonnen was. Zo’n 40 demonstranten bezetten de ingangen van The Hague Conference Centrum, naast de Tweede Kamer, waar een aantal Kamerleden op uitnodiging van de luchtvaartlobby aanwezig zouden zijn. XR en SR roepen op tot directe krimp van de luchtvaart. Waarbij er geen uitzonderingen meer worden gemaakt voor de klimaatdoelen van de luchtvaart, de fossiele subsidies in de luchtvaart gestopt worden, en er een directe nachtsluiting wordt afgekondigd van al het luchtverkeer.
XR-Woordvoerder Rozemarijn van ’t Einde: “Het tijdperk dat de luchtvaartlobby vrijelijk haar eisen kan opleggen aan de politiek moet afgelopen zijn. Het is waanzin dat de luchtvaart zo lang met fabels heeft kunnen strooien om zijn eigen gevestigde belang te beschermen. Vandaag laten we zien dat het hier stopt.”
Ramp na ramp – maar de luchtvaart blijft groeien
2023 heeft temperatuurrecords verbroken en over de hele wereld record droogte, brand en overstromingen gebracht. Juli 2023 was de heetste maand ooit gemeten, met drie extreme hittegolven die zich simultaan over de wereld uit rolden en onmogelijk zouden zijn geweest zonder invloed van de mens [2]. “The era of global boiling has arrived,” aldus UN Secretary-General António Guterres, met catastrofaal leed voor natuur en mens als gevolg [3].
2023 kende de ergste droogte in veertig jaar in de Hoorn van Afrika [4], met meer dan 23 miljoen slachtoffers als gevolg [5], wereldwijd grote bosbranden die alleen in Chili al 270.000 hectare natuur verwoest heeft [6] en alleen al in september extreme overstromingen in meer dan 10 landen binnen 12 dagen [7].
Ramp na ramp, maar de luchtvaart lijkt zich er niks van aan te trekken. Afgelopen maand heeft Schiphol 26% meer vluchten afgehandeld, 14% meer langeafstandsvluchten, in vergelijking met het jaar ervoor [8]. De klimaat- en ecologische crisis is hier en nu, en nog geeft onze overheid de luchtvaart ruim baan om te groeien. Zowel in beleid als in belastingkortingen zoals de vrijstelling van BTW en accijns.
XR en SR eisen een directe krimp
Het is nodig om nu direct het effect van de luchtvaart op de gezondheid van omwonenden en op het klimaat te beperken. Vandaag wordt de luchtvaartlobby gestopt en roepen XR en SR op voor een directe krimp van de luchtvaart, door middel van een:
- Rechtvaardige klimaatdoelen voor de luchtvaart. Géén uitzondering. De luchtvaart moet haar uitstoot verminderen – in lijn met een fair share carbon budget – waarbij een stevige krimp van langeafstandsvluchten onontkoombaar is.
- Stop fossiele subsidies. De vervuiler moet betalen. De overheid moet komen met een eerlijke vliegheffing op basis van afstand en klasse, die ook voor overstappers geldt, in lijn met de klimaatschade.
- Directe nachtsluiting van al het luchtverkeer. De 1,4 miljoen Nederlanders die binnen de WHO geluidscontouren wonen en daardoor overlast ervaren [5] verdienen een gezonde leefomgeving en een goede nachtrust.
Bronnen:
[3] https://news.un.org/en/story/2023/07/1139162
[4] https://unfoundation.org/blog/post/year-in-review-the-events-that-shaped-our-world-in-2023/
[5] https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/wanhoop-in-oost-afrika-door-droogte/
[7] https://edition.cnn.com/2023/09/16/world/global-rain-flooding-climate-crisis-intl-hnk/index.html
[8] https://www.schiphol.nl/en/schiphol-group/page/transport-and-traffic-statistics/