Extinction Rebellion blokkeert voor de tweede maal dit weekeinde sluizen bij IJmuiden tegen cruisevaart
Vanmiddag, 11 augustus, hebben actievoerders van Extinction Rebellion (XR) opnieuw de sluizen bij IJmuiden geblokkeerd. Ze protesteren tegen de aankomst van cruiseschip Seven Seas Mariner en tegen de destructieve impact op het klimaat van de cruisevaart. Het is live te volgen via een livestream op Instagram en xrtv.nl.
In de middag van 11 augustus hebben rebellen opnieuw de sluizen bij IJmuiden geblokkeerd. Deze actie richt zich op de ernstige vervuiling die door de cruisevaart wordt veroorzaakt. Ze vertragen de aankomst van het cruiseschip, de Seven Seas Mariner, bewust. Extinction Rebellion roept, in het licht van de huidige klimaat- en ecologische crisis, op tot een onmiddellijke stopzetting van de cruise-industrie.
Extreme vervuiling door giftige uitstoot
Cruiseschepen zien er vaak heel clean uit, maar hun motoren zijn dat allesbehalve. Het aantal cruiseschepen, de tijd die ze in de havens doorbrengen en de brandstof die ze verbruiken zijn de voorbije jaren allemaal enorm toegenomen. Dat resulteert dus in een toename van vervuiling met zwaveloxiden, stikstof en fijnstof – stuk voor stuk gevaarlijke vormen van luchtvervuiling.
De “cruisezillas” zijn groter dan ooit. Cruiseschepen hebben in 2022, maar liefst 17% meer koolstofdioxide uitgepompt dan in 2019 en de methaanuitstoot steeg in dezelfde periode met maar liefst 500%. [1] Commerciële cruiseschepen behoren tot de grootste vervuilers van onze planeet. Het gaat hierbij om de uitstoot van schadelijke zwaveloxiden (SOx): gassen die longkanker en zure regen kunnen veroorzaken. Volgens de denktank Transport & Environment stootten alle 203 cruiseschepen die in 2017 in de Europese wateren opereerden in totaal 62 kiloton zwaveloxiden (SOx) uit. In dezelfde periode bedroegen de emissies van Europa’s 260 miljoen geregistreerde voertuigen ‘slechts’ 3,2 kiloton, zo blijkt uit een studie. [2]
Het cruiseschip Seven Seas Mariner die geblokkeerd wordt, is met 12 passagiersdekken, 5 restaurants, een zwembad, een lengte van 216 meter, een breedte van 28,8 meter, 779 passagiers en 450 crewleden, haast het toonbeeld van ongekende luxe die alleen voor de rijksten der aarde weggelegd lijkt te zijn. Daar waar de allerarmsten dagelijks lijden onder de gevolgen van de klimaat- en ecologische crisis, duizenden mensen op de vlucht zijn voor extreme hitte, droogtes en mislukt oogsten, verergert schepen als de Seven Seas Mariner de crisis waar we midden in zitten.
Friends Of The Earth (foe.org) onderzoekt al jaren de milieuaspecten van cruiseschepen. Ook de Seven Seas Mariner is onderzocht, volgens vier milieucriteria: Rioolwaterzuivering, Vermindering van Luchtvervuiling, Naleving van Waterkwaliteit en Transparantie. In 2022 kreeg de Seven Seas Mariner bij Friends of The Earth een beoordeling B, wat inhoudt: ‘satisfactory’, dus acceptabel. A is hoogste en F laagste ranking. Maar dit ‘satisfactory’ is een vergelijking met andere cruiseschepen en zegt dus niets over hoe vervuilend ze zijn, in verhouding tot andere manieren van vakantie vieren.
De rederij Regent Seven Seas Cruises, schrijft op hun website dat ze een ‘Global sustainability program’ hebben genaamd: Sail & Sustain. Daarin schrijven ze: “Ons ‘Sail and Sustain-programma’ is gericht op ons streven om een positieve impact te hebben op de maatschappij en het milieu en tegelijkertijd onze visie waar te maken om de vakantie van keuze te zijn voor iedereen over de hele wereld”. Iedereen kan de jaarlijkse rapporten van hun “Sail and Sustain” downloaden, maar deze documenten zijn doorspekt met mooie, groen gekleurde beelden die de realiteit verhullen. Ja, het telt in 2023 maar liefst 88 pagina’s, maar laat je niet misleiden door de prachtige presentatie. Dit rapport is een schrijnend voorbeeld van greenwashing: mooie woorden en plannen die nog lang niet in daden zijn omgezet. Het is hoog tijd dat we niet langer genoegen nemen met vage beloften en ons richten op echte, concrete actie om onze planeet te beschermen.
Cruiseschepen zijn een grote bron van milieuvervuiling, waarbij zowel de lucht, water en bodem worden vervuild, kwetsbare habitats worden aangetast, maar hebben ook grote impact op de menselijke gezondheid en moet dus direct gestopt worden.