Extinction Rebellion en Fashion Action komen in actie tegen uitbuiting Oeigoeren door bedrijven

27/11/2020

Aanleiding voor de actie is Black Friday, de wereldwijde “feestdag” van kortingen en overconsumptie. De solidariteitsactie vindt zaterdag 28 november plaats in de buurt van de Apple Store op het Leidseplein. Apple is indirect medeverantwoordelijk voor de uitbuiting van Oeigoeren.

Terwijl de discriminatie van Oeigoeren in China al decennia gaande is, wordt de massale bewaking en gedwongen opsluiting van naar schatting een miljoen Oeigoeren sinds 2017 algemeen beschouwd als een culturele genocide. De Oeigoeren zijn afkomstig uit de regio Xinjiang, zijn een etnische en religieuze minderheid in China en daarom het doelwit van de Chinese communistische regering. Ze wonen gedwongen in detentiekampen, waar draconische maatregelen worden opgelegd aan hun burgerlijke vrijheden. Waar ze grondstoffen oogsten, en worden ingezet in fabrieken die onderdelen voor producten maken voor veel grote merken, waaronder Apple, Nike, Puma, Ikea en C&A. XR Fashion Action en Extinction Rebellion accepteren dit niet.

Als onderdeel van Black Friday Rebellion weekend komen wij samen om in solidariteit met de Oeigoerse gemeenschap te protesteren. We zijn vereerd sprekers uit de gemeenschap te mogen verwelkomen, daarnaast is er een live uitvoering van het protestlied ‘Made in China’ van Robin Bruisje en Jan Modaal. De actie vindt zaterdag plaats van 14.00 tot 16.00 uur op het Max Euweplein in Amsterdam. Daarnaast zijn er op Black Friday zelf vanaf 12.00 uur op het Spui, het Rokin en de Dam andere Black Friday acties.

Black Friday acties
XR en Fashion Action organiseren de hele week Black Friday acties in 15 Nederlandse steden met als belangrijkste eis: beëindig Black Friday! De acties zijn coronaproof: iedereen wordt gevraagd zich te houden aan de maatregelen zoals 1,5 meter afstand en het dragen van een mondkapje.

De echte prijs van koopjes: 1,7 aarde nodig
We hebben 1,7 aarde nodig om te produceren wat we in één jaar verbruiken. Er is geen regelgeving om dit te begrenzen; de zeer vervuilende mode-industrie wordt bijvoorbeeld niet genoemd in het Klimaatakkoord van Parijs. Dit is onacceptabel. XR en Fashion Action eisen daadkrachtig beleid.