Extinction Rebellion organiseert Black Friday acties in 15 Nederlandse steden

27/11/2020

Vandaag komen rebellen in actie tegen overconsumptie en het kapotmaken van de aarde

Van een waar circus om de waanzin van Black Friday te laten zien in Utrecht en Amsterdam, van letterlijk de vuile was buiten hangen in Roermond, de straat op gaan met borden met feiten over de mode-industrie in Haarlem tot Guerilla Repair workshops en kledingruilacties in Rotterdam en andere steden. Een paar voorbeelden van de acties die plaatsvinden door Extinction Rebellion (XR) en XR Fashion Action. Allemaal met dezelfde boodschap: “Stop met Black Friday!”

Er vinden acties plaats in Amsterdam, Alkmaar, Rotterdam, Roermond, Eindhoven, Leiden, Breda, Nijmegen, Utrecht, Enschede, Wageningen, Haarlem, Almere, Den Bosch en Delft. De acties staan aangekondigd op de sociale media van XR, Fashion Action en de lokale groepen.

De werkelijke prijs van de koopjes
Het voortdurend en massaal produceren van consumptiegoederen en kleding zorgt voor extraCO2-uitstoot, torenhoog waterverbruik in de katoenteelt en het uitbuiten van fabriekswerkers in lage lonenlanden: moderne slavernij. Ook planned obsolescence, het bewust eerder stuk laten gaan van laptops, telefoons en andere apparaten moet stoppen.

Fast Fashion, de feiten:
Het concept fast fashion is gericht op winstmaximalisatie voor CEO’s en aandeelhouders. De vervuiling van deze industrie is groter dan alle internationale scheep- en luchtvaart bij elkaar opgeteld. Per jaar wordt er in Nederland zo’n 200 miljoen kilo textiel weggegooid. Als we nu stoppen met het produceren van kleding hebben we genoeg voor de komende twintig jaar.

Ecologische voetafdruk van overconsumptie: 1,7 aarde nodig
De klimaat- en ecologische crises bedreigt wereldwijd miljoenen levens. De gevolgen van branden, overstromingen, hongersnoden en smeltende ijskappen worden de komende decennia nog veel ernstiger. We hebben 1,7 aarde nodig om te produceren wat we in één jaar verbruiken. Er is geen regelgeving om dit te begrenzen; de mode-industrie wordt bijvoorbeeld niet genoemd in het Klimaatakkoord van Parijs. Dit is onacceptabel. XR en Fashion Action eisen daadkrachtig beleid.