Press

EXTINCTION REBELLION TERUG OP SCHIPHOL MET ACTIE TEGEN FREQUENT FLYER PROGRAMMA KLM

24 October 2025

Extinction Rebellion voert vandaag actie tegen KLM’s Flying Blue-programma. Zo’n 75 rebellen zijn vandaag op Schiphol in fuchsia T-shirts met de boodschap: “KLM, stop het belonen van veelvliegen.”

Vandaag voert XR actie tegen KLM’s spaarprogramma Flying Blue. Vanaf 12:00 uur zijn rebellen op meerdere plekken op Schiphol te vinden. De demonstranten zijn gekleed in fuchsia T-shirts met de tekst ‘KLM, stop het belonen van veelvliegen’.

Willem Jebbink, advocaat van XR: “Na een onlangs door Schiphol verloren rechtszaak zijn de gedragsregels voor bezoekers vernieuwd. Demonstreren is nu overal op Schiphol verboden. Maar Schiphol vergaloppeert zich door dit zelfs te verbieden op plaatsen waar de burgemeester het qua demonstraties voor het zeggen heeft. Daar komt bij dat demonstreren een grondrecht is. Schiphol kan niet zomaar als heer en meester over fundamentele vrijheden van burgers beschikken. Het is dus maar de vraag of hun regels XR kunnen weren om kritiek op vliegen te blijven uiten op de luchthaven.”

KLM beloont klimaatdestructie
Woordvoerder Simone Wiegman: “De overheid pompt al decennialang ons belastinggeld in het failliete bedrijfsmodel van KLM en verschuilt zich achter een misplaatst gevoel van nationalisme [1]. Terwijl KLM voor de zoveelste keer op een financieel debacle afvliegt, spreken KLM en minister Heinen over het “publieke belang” [2]. Waarom moet iedereen meebetalen aan de reisjes van een kleine elite? Zolang KLM deze elite zelfs beloont met gratis vluchten, laat KLM zien dat het publieke belang haar helemaal niets uitmaakt.”

KLM veroorzaakt ernstige overlast voor 600.000 omwonenden, beschadigt de gezondheid van hun eigen grondpersoneel en verwoest levens in het Mondiale Zuiden door haar klimaatdestructie met haar gigantische CO2-uitstoot[3]. Het bedrijfsmodel van KLM is gericht op het bedienen van een kleine elite, daarom voert XR vreedzaam actie binnen hoor- en gezichtsafstand. Of zoals de rechter het onlangs verwoordde: ‘De XR-demonstraties richten zich tegen het Flying Blue programma van KLM, en de lounge voor de deelnemers aan dit programma ligt nu eenmaal in het beperkt toegankelijke gebied.’ [4]

Een foto van de actie vindt u hier: [link naar wetransfer of beter: swisstransfer.com]

De actie is live te volgen via XRTV.nl

Waarom XR eist dat KLM stopt met het Frequent Flyer programma
Maar liefst 10 retourtjes naar Parijs in één jaar zijn nodig om het laagste ‘elite niveau’ te behalen dat nog niet eens toegang geeft tot de lounge [4]. KLM geeft tussen 7-8% van alle tickets ‘gratis’ weg op basis van gespaarde punten [5]. Om zo’n ticket te verdienen, moet dus extreem veel gevlogen worden. En dat wordt gedaan door een hele kleine groep: 1% van de wereldbevolking veroorzaakt de helft van de uitstoot van de luchtvaart [6]. Onnodig en extreem veelvliegen wordt zo beloond, genormaliseerd en gestimuleerd met gratis vluchten, upgrades en privileges. Ruim een derde van de zakelijke veelvliegers geeft toe dat hun reizen slechts beperkt of niet noodzakelijk zijn [7]. In een interview legt de directie van Flying Blue uit dat zij zich met behulp van  ‘gamification’ richten op het bevorderen van ‘irrationeel’ gedrag [8]. De echte prijs van vliegen wordt niet betaald door veelvliegers, maar door ons allemaal. Het terugdringen van het aantal vliegkilometers door frequent flyers is de meest efficiënte en eerlijke route om de CO2-uitstoot van de luchtvaart terug te dringen.

De greenwashing van KLM
KLM streeft ernaar om in de toekomst op zogenaamde ‘Sustainable Aviation Fuels’ (SAF) te vliegen. Een betere naam is Fantasy Fuels. De brandstoffen zijn niet CO2-neutraal, erg duur en er is geen infrastructuur om deze brandstoffen voldoende te produceren [9]. Vliegtuigen zijn weliswaar iets efficiënter geworden, maar dit voordeel wordt tenietgedaan door een extreme groei van het aantal vluchten. Daarbij voorspelt de sector de komende 20 jaar een verdere verdubbeling van het aantal passagiers [10]. De enige manier om de uitstoot van de luchtvaart te verminderen, is door krimp. 

Bronnen
[1] Ties Joosten, De blauwe fabel (2022)
[2] https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/klm-moet-van-minister-snel-financieel-orde-op-zaken-stellen-winst-maken-is-hard-nodig
[3] https://schipholwatch.nl/2023/10/06/amerikaans-onderzoek-maakt-gehakt-van-hinderberekeningen-schiphol/https://www.fnv.nl/getmedia/5f37e22e-1bbf-4853-84fb-20f02feb0406/De-problemen-op-Schiphol-K.pdf, pagina 20; https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/wat-heeft-amnesty-met-klimaat-te-maken.
[4] https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Noord-Holland/Nieuws/Paginas/Toegangsverboden-XR-op-Schiphol-in-strijd-met-demonstratierecht.aspx
[5] https://www.flyingblue.com/en/programme/more-info/status
[6] https://www.researchgate.net/publication/46559786_Frequent_Flyer_Programmes_and_the_Reproduction_of_Aeromobility, pagina 249.
[7] https://www.theguardian.com/environment/2020/sep/21/worlds-richest-1-cause-double-co2-emissions-of-poorest-50-says-oxfam
[8] https://pure.buas.nl/ws/portalfiles/portal/33068136/Peeters_et_al_KLM_climate_plan_evaluation.pdf, pagina 80.
[9] https://onemileatatime.com/news/flying-blue-boss-price-loyalty/
[10] https://www.theguardian.com/environment/article/2024/may/14/sustainable-jet-fuel-report
[11] iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/global-outlook-for-air-transport-june-2024-report/