Persbericht: GVB scherpt advertentiebeleid aan na actie Extinction Rebellion

18/05/2020

Het GVB oordeelt dat reclame van Shell niet past binnen het duurzaamheidsbeleid en gaat haar advertentiebeleid aanscherpen. Dat schrijft wethouder Marieke van Doorninck in een brief aan de Raad, naar aanleiding van de actie van Extinction Rebellion Amsterdam, die afgelopen najaar succesvol protesteerde tegen de greenwashing van Shell.

Shells advertenties voor The Great Travel Hack waren afgelopen najaar niet te missen in Amsterdam. Onder andere de veerpont over het IJ en trams waren volledig bedrukt met reclame van Shell voor diens YouTube-productie The Great Travel Hack waarin Shell z’n fossiele logo verbindt aan duurzaam vervoer. “Met hun hashtag #MakeTheFuture claimt Shell onze toekomst, terwijl het met z’n daden onze toekomst juist vernietigt,” aldus Extinction Rebellion Amsterdam in december 2019.

De rebellen van Extinction Rebellion Amsterdam protesteerden op 12 december 2019 met een actie op de bekende pontjes van Amsterdam[1] en de overhandiging van een brief[2] aan de gemeente tegen de misleiding van die reclame. De actiegroep krijgt nu bijval van het GVB. “De reclameuitingen voor Shell stroken niet met het duurzaamheidsbeleid van GVB dat zich richt op zero-emissie openbaar vervoer”, schrijft wethouder Van Doorninck op 17 maart aan XR Amsterdam. “GVB zal in de nieuwe aanbesteding medio 2021 het beleid rondom adverteerders aanscherpen.”[3]

De wethouder wil het woord ‘misleiding’ niet letterlijk in de mond nemen, maar in reactie op schriftelijke vragen van de Raad antwoordt Van Doorninck: “Shell wint wereldwijd op grote schaal fossiele energie zoals olie en gas. Tegelijkertijd zegt Shell de energietransitie naar een CO2-neutrale economie te steunen en investeert het in duurzame energie. Echter, die investeringen in duurzame energie zijn zeer beperkt (minder dan 5%) vergeleken met hun investeringen in fossiele brandstoffen. Van een ‘groene’ transitie is dus geen sprake. Daarmee sluit de campagne The Great Travel Hack niet aan op de dominante fossiele bedrijfsactiviteit van Shell.”[4]

Extinction Rebellion Amsterdam is verheugd over het nieuws, vier maanden na hun actie. “Dit is een belangrijke overwinning. Het staat nu zwart op wit dat GVB de duurzaam-bedoelde Shell-reclames niet duurzaam vindt. Het is daarmee in Nederland de eerste publieksinstelling die fossiele reclame om inhoudelijke redenen weert.” Onder burgerdruk van de fossielvrijbeweging beëindigden andere publieke instellingen al hun relatie met Shell. Zo stopten het Van Gogh Museum, het Mauritshuis en het Museon hun sponsorrelatie met Shell. Gemeente Den Haag liet Shell weten dat een derde subsidieaanvraag voor Shells kinderfestival Generation Discover geweigerd zou worden. “Shell is een grote vervuiler die snel maatschappelijke steun verliest. Haar dagen zijn geteld.“

Het besluit van het GVB is een belangrijke stap naar een algeheel verbod op advertenties van alle fossiele brandstof-intensieve industrieën in Nederland, zoals dat al gedaan is met tabaksbedrijven. Het komt op een cruciaal moment: Nu dat de Covid-19 lockdown wordt afgebouwd en verdere economische stimuleringspakketten worden voorbereid, steunen steeds meer mensen de afbouw van vervuilende industrieën op een verantwoorde, duurzame en rechtvaardige manier.

Ready to rebel?

Join the thousands of people that are already taking real meaningful action with Extinction Rebellion. Whoever you are or however much time you have, there is a place for you within our movement.

Join