Extinction Rebellion NL overhandigt open brief aan Kamerleden om urgente actie voor de klimaat- en ecologische crisis te eisen.

14/05/2019

Vandaag hebben rebellen van Extinction Rebellion NL een open brief aan de fractievoorzitters en woordvoerders van de tweede kamercommissie voor economische zaken en klimaat van partijen in de Tweede Kamer overhandigd. (Brief volgt hieronder). Met deze brief legt XR uit wie wij zijn en eisen onze rebellen dat de overheid de waarheid vertelt over de huidige situatie door een klimaat- en ecologische noodtoestand te verklaren. De actie ging gepaard met een persoonlijke speech aan zowel aanwezige politici als bijstanders.

“We bevinden ons te midden van een klimaat- en ecologische crisis die een miljoen essentiële plant- en diersoorten in gevaar brengt,” zegt woordvoerder Ireen. “De overheid neemt echter nog steeds geen gepaste maatregelen ondanks haar plicht om haar burgers te beschermen. De tijd dringt, dit is het laatste moment dat we het tij nog kunnen keren en onomkeerbare schade kunnen voorkomen. Wereldwijd zien we al op grote schaal de gevolgen van de klimaatontwrichting en dit is slechts het begin als we niet direct actie nemen.”

De acties van Extinction Rebellion NL hebben als doel om druk uit te oefenen op de overheid om de ecologische en klimaatcrisis aan te pakken. De overhandiging van onze open brief zal dienen als mogelijkheid om in gesprek te gaan met politici en zo onze doelen verder uit te leggen. Extinction Rebellion NL eist dat de overheid de waarheid vertelt over de situatie, klimaatneutraliteit vanaf 2025, een klimaatdeltaplan en een Burgerkamer om een sociaal rechtvaardige transitie te overzien.

XR is deel van een wereldwijde beweging van mensen die het gebrek aan gepaste maatregelen niet langer tolereren en opkomen voor al het leven op aarde. De afgelopen weken zijn er op vele plekken in Nederland geweldloze acties gevoerd om de overheid op te dragen gepaste maatregelen te nemen tegen de klimaatcrisis. Extinction Rebellion eist dat politici duidelijk communiceren wat bedrijven, gemeenschappen en individuen moeten doen en een ecologisch bewustzijn in alle vormen van onderwijs te integreren. Gezien de urgentie willen wij, gezien de urgentie van de situatie, dat uiterlijk eind juni een noodtoestand voor het klimaat wordt uitgeroepen.

Extinction Rebellion NL zal doorgaan met geweldloze burgerlijke ongehoorzaamheidsacties die het dagelijks leven ontregelen. Zolang dit probleem een dreiging is voor onze planeet zullen wij doorgaan met druk uitvoeren op de overheid. Overal ter wereld gaan burgers de straat op met hetzelfde doel: het aanpakken van de klimaatcrisis. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland is al een noodtoestand uitgeroepen als reactie op de acties van Extinction Rebellion. Het wordt tijd dat Nederland nu ook de waarheid onder ogen ziet.

Lees de open brief van Extinction Rebellion

MEE DOEN?

Sluit je aan bij de duizenden mensen die zinvolle actie ondernemen met Extinction Rebellion. Wie je ook bent of hoeveel tijd je ook hebt, er is een plek voor jou binnen onze beweging.

Sluit je aan bij XR