Grootste olieraffinaderij Europa afgesloten door Extinction Rebellion

25/08/2021

Rotterdam – Sinds 10 uur vanmorgen blokkeren dertig rebellen van Extinction Rebellion (XR) de toegangsweg naar Shell Pernis, de grootste olieraffinaderij van Europa. Op de Vondelingenweg hangt een rebel in een 8 meter hoge toren gemaakt van bamboe.​​​​​ De rebellen eisen een eerlijke transitie naar netto nul uitstoot in 2025, en dat burgers in een burgerberaad beslissen over het behalen van deze doelstelling. De actie vindt plaats in aanloop naar de Klimaatrebellie van 11 tot 18 oktober in Den Haag, waarbij Rebellen vijf dagen lang het politieke centrum van Den Haag blokkeren.

activists shut down shell pernis

De Rotterdamse haven huisvest een groot deel van de fossiele industrie, en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de klimaat en ecologische crisis. Twintig procent van de nationale CO2 uitstoot komt uit Rotterdam en de haven is verantwoordelijk voor 90 procent hiervan. Shell is één van de gevaarlijkste bedrijven uit de deze haven en stoot wereldwijd negen keer zoveel CO2 uit als heel Nederland. Er is een radicale omslag nodig in alle aspecten van de maatschappij.

Perswoordvoerder Tessel Hofstede: “Wij staan vandaag bij Shell om te eisen dat de fossiele industrie aan banden wordt gelegd. We hebben deze zomer allemaal kunnen zien dat de klimaatcrisis nu is. Maatregelen kunnen niet wachten. Zolang politici en vervuilende bedrijven ons leven in gevaar brengen door deze crisis niet serieus te nemen hebben wij de morele plicht om in actie te komen.”

Blokkade raffinaderij Shell Pernis

oil truck tankers blocked

Tijdens de actie hier in de Rotterdamse haven is de Shell Pernis raffinaderij afgesloten voor olietankwagens. In de raffinaderij wordt per jaar 21 miljoen ton ruwe olie verwerkt. Met een bamboeconstructie voorkomt Extinction Rebellion dat oliewagens het terrein op kunnen. Het gebruik van het duurzame bamboe is niet alleen praktisch, maar ook symbolisch. Het laat zien dat duurzame alternatieven bestaan en actief worden tegengewerkt door de fossiele industrie. De rebellen zijn van plan op de locatie te blijven tot de Nederlandse overheid of Shell steun uitspreekt voor de eisen van XR.

tensegrity structure

De grootste olieraffinaderij van Europa

Shell Pernis is de grootste olieraffinaderij van Europa en één van de grootste ter wereld. Om haar activiteiten uit te kunnen voeren maakt Shell gebruik van de 8 miljard Euro aan staatsteun die de fossiele industrie in Nederland jaarlijks ontvangt. Fossiele grootvervuilers zoals Shell bieden veel weerstand tegen verduurzaming en staan een groene transitie in de weg. Dat blijkt uit het voornemen van Shell om in hoger beroep te gaan tegen het rechterlijke vonnis dat het bedrijf haar uitstoot moet terugdringen in lijn met het Parijs-Akkoord (26 mei 2021). Een ander voorbeeld is dat Shell de afgelopen periode slechts 3 – 5 % van haar totale budget in ‘duurzame’ energie investeerde. Bovendien heeft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) onlangs aangegeven dat er vanaf nu geen nieuwe olie- en gasvelden meer kunnen worden ontwikkeld, een waarschuwing die Shell vrolijk aan haar laars lapt.

Systeemverandering

Om de klimaat- en ecologische crisis te bestrijden is een systeemverandering van alle facetten van onze maatschappij nodig. Voor Shell betekent dit in ieder geval compensatie en herstelbetalingen aan gemeenschappen en ecosystemen die op directe of indirecte wijze zijn getroffen door toedoen van Shell (bijv. Ogoni Negen, droogte Madagascar), het omscholen van alle medewerkers naar duurzame banen, het vrijgeven van de “Shell Papers” en een einde aan de Nederlandse miljardensubsidies aan de fossiele industrie.

Klimaatrebellie 11 – 18 oktober.

Van 11 tot 18 oktober organiseert Extinction Rebellion de grootste burgerlijke ongehoorzaamheidsactie voor het klimaat in de Nederlandse geschiedenis. Doordeweeks blokkeert Extinction Rebellion het politieke centrum van Nederland in Den Haag. Extinction Rebellion eist dat de overheid Nederland op een rechtvaardige manier in 2025 klimaatneutraal maakt. In het weekend organiseert Extinction Rebellion een legaal programma waar de beweging samen met andere sociale bewegingen stilstaan bij de vraag hoe een rechtvaardige transitie eruit ziet.

MEE DOEN?

Sluit je aan bij de duizenden mensen die zinvolle actie ondernemen met Extinction Rebellion. Wie je ook bent of hoeveel tijd je ook hebt, er is een plek voor jou binnen onze beweging.

Sluit je aan bij XR